terug
egypte
2003

helaas zijn de foto's van mindere kwaliteit (stills van een videoband)

naar Cairo

cairo

Gize en Sakkara

gize

"Hello mister, where are you from..., do you want to ride a camel, very cheap, how much do you think you pay...no no, very cheap, how much, hello mister, you ride camel around pyramid, very nice picture, your nice wife wants a ride, OK hello, very good price, you ride camel, how much you pay..."

pyramide

goed bewaakt op pad

minya

Trein naar Aswan

Ons vertrek is op eenzelfde manier georganiseerd als onze aankomst. De kruiers op het station sjouwen de koffers via de kortste weg naar het perron: over de rails. Tijdens het wachten op de trein valt er van alles te zien zoals veiligheidsmensen van allerlei pluimage: toeristenpolitie, spoorwegpolitie, leger, agenten in burger met allerlei wapens zoals kalasjnikovs, ak’s enz.
Aan de andere kant stopt een lokale trein met 3e klas - houten banken, geen deuren en geen ramen. Gelukkig is onze trein meer comfortabel, zelfs luxeflex tussen de dubbele ramen tegen de hete zon.
De rest van de dag reizen we door het Nijldal . Langzaam aan wordt het vruchtbare deel smaller en worden de dorpen in de woestijn gebouwd. Weg en spoor lopen op de rand van groen en zand.
Bij aankomst in Aswan in het donker (het wordt om 6 uur al donker) en is er vervoer naar hotel Cleopatra op de hoek van de soek. Vanaf het balkon hebben we goed zicht op de bedrijvigheid maar ook op de ontspannen sfeer onderling.

koffernog nooit was mijn koffer zo veilig

trein

luxor
de tempel van Luxor

Abydos en Dendera

Na het ontbijt brengt ons het minibusje in een zijstraat waar al heel wat bussen staan en nog blijven komen, want om 8 uur vertrekken we per convooi, de meeste bussen gaan vanaf Qina naar Hurghada, een taxi en nog twee minibussen gaan met ons samen verder richting Abydos . Bij de provinciegrens wordt de politieagent in onze bus vervangen door een politieauto voor en een achter ons plus een pantserwagen – elke provincie heeft eigen regels.
Niet alleen ons convooi maar elk kruispunt, elke brug, elk zijstraat wordt door een gewapende man in de gaten gehouden.
Abydos is het waard om er drie uur in de bus naar toe te gaan, al begon ‘tempelmoeheid’ toe te slaan. We hebben zo veel overweldigend mooie dingen in zo’n korte tijd gezien dat we vol raken.
We gaan op dezelfde weg terug en stuiven weer langs de mooie moskee in Qina die we al op de heenweg en eerder in de trein hadden gezien, de volgende bestemming is Dendera.
Hier hebben we weer zo’n marsmannen-gevoel: een schoolklasje dat uit een speeltuin komt is heel enthousiast maar leerkrachten aan hun kant en de politie aan de onze maken een echt contact onmogelijk (terroristen in spe?). Steeds beschutting voor de zon opzoekend komen we hier zelfs op het dak van de tempel.
’s Avonds gaan we weer met z’n allen eten op een terrasje, ze hebben daar geen alcoholische dranken. Harrie wilde wijn, dus wordt er door personeel wijn uit de winkel gehaald, maar wel in de (zwarte) plastic zak op tafel gezet alsof dat niet opvalt…

abydosin Abydos

dendera
Dendera

klashet klasje

Karnak

karnak

Naar huis

vogel

Bedankt voor iedereen die dit voor ons tot een onvergetelijke reis heeft gemaakt: