De reis is bekend als Western Highlights.
De auto hebben we zelf geregeld bij De vlucht is uitgevoerd door de vertrouwde: |
Ons reisgezelschap bestaat uit Nel, Jules, Truus en Peter. En hier de route die we hebben afgelegd: |
naar San FranciscoTijdig gewaarschuwd dat het vliegtuig 2 uur later vertrekt komen we op ons gemaak naar Schiphol en om 13.30 uur vertrekken we. |
|
![]() noord Canada |
![]() Rocky Mountains |
San Francisco (dag 1)Na een uitgebreid ontbijt lopen we door de regen Lombard Street stijl omhoog naar de Russian Hill, waar de "crookedest street of the world' naar beneden kronkelt.We zien een streetcar langs komen met veel gekreun en gebengel. |
|
![]() Lombard Street |
![]() brug naar Oakland |
![]() pier 39 |
![]() Frisco vanaf Alcatraz |
![]() welcome on Alcatraz |
![]() weinig comfortabel, zo'n cel |
![]() de moeder aller hangbruggen |
![]() aan Lombard Street |
San Francisco (dag 2)
|
![]() |
![]() streetcar |
![]() downtown |
|
![]() DE brug |
![]() Chinatown |
![]() Alamo Square |
naar MontereyWe nemen de tijd voor het ontbijt en het inpakken; Jules en Peter wandelen naar het kantoor van Hertz voor de huurauto: een naar onze maatstaven enorme bak - een Ford Explorer 4x4, V6 met 4 liter motor, een zee van ruimte, alles elektrisch (ok, de deuren niet), satellietradio en pas 5500 mijl op de teller. |
|
![]() onze auto en chauffeur |
![]() aan de Pacifische kust |
![]() avond in Monterey |
![]() Tiffany in een café |
naar MariposaPeter was graag naar het Monterey Bay Aquarium gegaan, helaas openen de deuren pas om 10 uur en heb je toch wel 3 uur nodig om het een en ander te zien. Een te groot aanslag op het dagprogramma. |
|
![]() San Juan Bautista |
![]() Mission Teaching Center |
![]() San Luís Reservoir |
![]() Mariposa: avondlicht in de dennen |
Yosemite N.P en naar FresnoAl vroeg vertrekken we naar het Yosemite National Park en we zijn op deze zaterdag niet de enigen. Het grootste gedeelte van de weg door het park loopt in een lus met eenrichtigsverkeer. Dikwijls stoppen we om het landschap in ons op te nemen en de fototoestellen hun werk te laten doen. |
|
![]() nog veel smeltwater |
![]() |
![]() Yosemite Falls (bovenste deel) |
![]() |
het dal |
voor de tunnel |
naar Las VegasEen lange reisdag, met zo'n 400 mijl voor de boeg gaan we de freeway op en even later weer af vanwege een brandend waarschuwingslampje. De auto vraagt om een servicebeurt en na telefonisch contact met Hertz mogen we dit gewoon ignoreren. |
|
![]() |
![]() |
Las VegasIn de prachtige ochtendzon verlaten we Las Vegas en gaan via Boulder City naar de Hoover Dam. In het Visitor Center ziet Jules een hoed, koopt hem niet en heeft er later veel spijt van. We parkeren aan de overkant (die ligt in Arizona) en lopen terug over de dam. Een indrukwekkend bouwwerk, overal camera's en security maar een mooi zicht op de diepe canyon en de nieuwbouwbrug erover heen. De weg gaat terug naar LV en we stoppen bij een grote supermarkt van food4all, een soort super-Lidl. Nadat de kofferbak gevuld is zijn onze magen aan de beurt bij een Chinees: "eat as much as you can" voor $ 8,-. Met bolle buiken gaan we naar LV Noord, de 'oude stad' waar langs de voetgangerszone op Fremont Street de eerste gokpaleisen zijn neergezet. Je kunt er al met 1 cent terecht! Meisjes met korte rokjes en topjes proberen je naar binnen te lokken. We kunnen de verleiding weerstaan maar kijken onze ogen uit. Bij een stalletje worden nog wat sieraden meegenomen en dan gaat het gebeuren: cruisen op the Strip. Het is net een grote kermis, maar vooral ook echt Amerikaans: veel, groot en druk. Alles staat door elkaar: New York, Venetië, Parijs, MGM, piraten, Luxor, rollercoasters, enz. enz. |
|
![]() op de Boulder Dam |
![]() Fremont Street |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zion NP en naar Bryce CanyonTijd om de drukke stad te verlaten en via de I-15 weer naar de woestijnachtige omgeving richting noorden te gaan. We stoppen, zien de eerste prairie dogs (soort knabbel en babbel), overal luieren hagedissen in de zon. We gaan van de freeway af en de bergen in. De auto wordt achtergelaten op het parkeerterrein van de Visitor Center, een shuttlebus neemt ons mee naar de Scenic Drive van het Zion N.P., die voor ander verkeer is afgesloten. De vaak voorover hangende rotswanden nodigen her en der klimmers uit om te oefenen. Aan het einde van de weg gaan we te voet verder en vergapen ons aan de prachtige bergwereld. Het wordt er smaller en dan kunnen we niet meer verder. Het is voorjaar en er staat te veel water. Het fijne is dat de bus gratis is en er ook uitleg wordt gegeven, uiteraard betaal je wel entree voor het park. Net voorbij de tunnel waardoor de weg het dal uit gaat stoppen we en gaan een trail lopen. Jules blijft achter en ook Nel ziet het verderop (vanwege de hoogte) voor gezien. Je wordt er wel beloond door een mooi uitzicht terug het dal in. |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
blik op het dal |
"Wild West" |
Bryce CanyonLater blijkt dit een hoogtepunt van de reis: Bryce Canyon N.P. We rijden door totdat de weg ophoudt op zo'n 2900 m hoogte. Sneeuw tussen de bomen en een vergezicht naar het zuiden, daarbij wat eerste rood-oranje rotsen met soms grijs-witte banden, verweerd en door erosie omgevormd tot alle denkbare figuren. Op de terugweg stoppen we bij elk uitzichtspunt. Elke keer is het weer anders, dan zijn er 'bruggen' en stijle punten, dan weer 'figuren' die van alles kunnen voorstellen. Niet voor niets het een van de uitzichtspunten Inspiration Point. Sommige uitzichtspunten vragen om een korte wandeling, eentje zelfs met een steile klim. Het is onbeschrijfelijk mooi, dus moeten de foto's maar spreken.Behalve prairie dogs vertonen zich ook raven, toeristen brengen altijd eten mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
naar Page (Glen Canyon)De route leidt weer terug in zuidelijke richting, in Kanab wordt getankt en worden boodschappen gedaan en dan verlaten we Utah. De weg leidt opeens omhoog en aan de rand van de Kaibab National Forest is een mooi uitzicht op de omringende kliffen. De vlakte voorbij het bos van Kaibab is leeg en droog, maar soms is er mooi bloesem van vetplanten. We stoppen bij de brug over de Colorado River en spotten daar een aantal condors, heel bijzonder wordt ons verteld. Verderop komen we in Page, een plaatsje dat ontstond door de aanleg van een dam in de Colorado River die de Glen Canyon deed onderlopen en verdwijnen, nu een uitgebreid watersportgebied. |
|
![]() aan de rand van het Kaibab Forest |
![]() |
|
![]() |
Glen CanyonVanuit Page is het een korte rit naar de (Glen Canyon) dam, niet zo indrukwekkend als de Hoover Dam. Je kunt er op en zandweg wel dicht bij het water van het stuwrmeer komen. Een paar mijlen de andere kant op wacht een wandeling op ons die eindigt bij een bocht in de Colorado River, zo'n 200m lager ligt een U-bocht - Horseshoe Bend; sportje om zo dicht mogelijk bij rand op de foto te gaan. We gaan de dam over en laten de tolweg naar Wahweap Bay voor wat die is en rijden door tot Big Water. We verlaten de highway en komen op een zandpad uit, de Smokey Mountain Road. De 4x4 mag aan en we zitten opeens alleen in een maanachtige omgeving, alleen rotsen, zand en struikgewas, we komen er niemand tegen. |
|
![]() Horseshoe Bend |
![]() |
![]() |
![]() Smokey Mountains |
Monument ValleyWe gaan weer terug richting Utah en rijden langs de kolenkrachtcentrale, een raar gezicht midden in het niets. Net over de grens is de aftakking die weer terug leidt naar Arizona, naar Monument Valley. Het is hier indianenland (Navajo Nation). Er is een uitgebreid Visitor Center met een grote winkel. Gezeten achter op een pickup met 11 anderen kun je door het dal rijden, betaald uiteraard en stoffig ook, of je gaat met de eigen auto. Dat doen we dus, we hebben niet voor niets een 4x4. Dit is ondanks de hobbelwegen wel comfortabel - geen stof en geen hitte dankzij de airco. |
|
![]() |
![]() |
zooekplaatje (oplossing: Peter) |
![]() |
![]() Mexican Hat |
![]() voer voor geologen |
naar Grand CanyonNa boodschappen doen, pinnen en tanken gaan we goed voorzien op pad richting Grand Canyon. Ook deze weg leidt door een desolaat landschap, verspreid bewoond door Navajo's. Ze wonen vaak armoedig, als een stacaravan op is wordt er gewoon en nieuwe naast gezet en zo staan er soms wel 4 op een rij waaronder 3 in steeds verdergaande staat van ontbinding. |
|
![]() Navajo land |
![]() eerste blik op de Canyon |
![]() |
![]() "onze" chopper |
![]() |
|
Grand Canyon
|
|
![]() vanuit de chopper |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
naar Laughlin via route 66In zuidelijke richting rijdend wordt het landschap weer groener.In Williams is er een tankstop voor onze slurper voordat we de I40 op gaan. Een heel rustige freeway met vooral vrachtwagens brengt ons in no time naar Seligman. Dit is een plaatsje van niets maar de vergetelheid ontstegen doordat hier een stukje originele route 66 begint. Het plaatsje staat vol winkeltjes met route 66 merchandise en voor elke winkel is er een ander model jaren 60 slee. Voorbij deze opgeklopte nostalgie loopt de route als een rechte lijn haast eindeloos door. Aan de horizon zien we een bui uitregenen, zelf houden we mooi weer. Bij Peach Springs gaat het door de bergen en de route eindigt in Kingman. Daar gaan we verder naar het westen tot de grens van Arizona met Nevada. Vlakbij is de Colorado River weer afgedamd (Davis Dam) en ook hier is een onderkomen voor de werkers gebouwd: Bullhead City. Aan de overkant in Nevada werden er voor de bouwvakkers goktenten neergezet - Laughlin. Later zijn er enorme hotels verrezen waar het goedkoop is overnachten, uiteraard om de gokkers te lokken. Dit is een maffe plek in de woestijn, er is verder niets te doen of te zien. Na een maaltijd in de Panda fastfood (inderdaad Oosters) is er een wandeling door het plaatselijke winkelcentrum vol outlets. Zij hebben een goede airco. |
|
![]() Seligman |
![]() route 66 |
![]() bui langs de "66" |
![]() Laughlin (NV) vanuit Bullhead City (AR) |
Mojave NP en Joshua Tree NPDe weg richting Las Vegas is vrij druk, maar gelukkig slaan we na de tankstop in Searchlight af en rijden onmiddellijk tussen grote Joshua trees, eigenlijk cactusachtigen. Het landschap wordt wijds, de Joshua trees verdwijnen en opeens is er een plaatsje net als een oase: er is zelfs een spoorlijn. Het is heerlijk om ergens stil te staan - echt stil ondanks de I-15 in de verte en de jetliners met hun strepen in de lucht. Een hele tijd rijden we evenwijdig aan de spoorlijn om in Kelso (station als een Mexicaans kasteel,motel,pomp,3 huizen, zand en palmen) naar het zuiden af te buigen. Verderop zijn er de zingende duinen. Naar een wandeling richting duinen, zijn ze toch verder weg dan het leek. We zien er van af om ze te beklimmen en het geluid op te roepen dat ze blijkbaar voortbrengen. Het blijft rijden door een desolaat maanlandschap tot we opeens weer op Route 66 stuiten, die hier wel is hernummerd. Er ligt een immens droog zoutmeer waar de weg gewoon doorheen gaat. Het maanlandschap wordt vervolgd tot we in Twentynine Palms weer in de bewoonde wereld komen. Verderop in Yucca Valley doen we ons in een restaurant van Appleby tegoed aan een menu. We rijden een stuk terug en gaan het Joshua Tree N.P. in met inderdaad Joshua trees. Een aftakking brengt ons naar de Salton View met een mooi uitzicht richting Mexico en de dieper gelegen San Andreasbreuk. |
|
![]() Joshua trees |
![]() Kelso station |
![]() zoutvlakte |
![]() Joshua NP |
![]() |
![]() de San Andreasbreuk |
van Palm Springs naar LAPalm Springs doet zijn naam eer aan, maar wij kiezen voor de route door de bergen: de bochtige Pines to Palms Highway. De hoger gelegen delen van deze San Bernardino National Forest laten aan de Alpen denken. Het is een hele rit en bij Hemet komen we in het dal uit. We gaan voorbij de Lake Elsinore en stoppen wat later bij een picknickplek. Hier blijkt dat we helemaal verkeerd zitten, niet goed op de TomTom gelet. Het gaat weer terug om over de bergen van de Cleveland National Forest bij de kust te komen. De natuur is hier weelderig, van alles staat in bloei. De kustweg (terug op weg nr. 1) gaat van het ene stadje over in het andere. Los Angeles lijkt niet meer ver maar het is druk op de weg, er zijn voortdurend verkeerslichten, niet echt ontspannen rijden voor de chauffeur. Die houdt het dan ook ondanks de mooie route voorbij Long Beach voor gezien en draait pardoes freeway no. 405 op. Dat is zo'n typische Amerikaanse freeway met 6 banen en een carpool lane en behoorlijk druk. Maar het rijdt wel door en niet zo veel later zijn we bij de afslag met 100m verder het hotel. Na het inchecken gaan we wandelend op pad en vinden het restaurant uit de POI's van de TomTom niet, maar wel een Panda Express - Chinees dus. In de drankwinkel scoren we nog een fles wijn die we later op de kamer legen. |
|
![]() Pine to Palms Highway |
![]() Lake Elsinore |
![]() Cleveland National Forest |
![]() Highway 1 |
Los AngelesEen hele dag cruisen in L.A. met als eerste bestemming Venice Beach. Er is langs de kust een lange wandelpromenade met allemaal winkeltjes - t-shirts, zonnebrillen en zo. Vlak bij de bodybuilders van Muscle Beach is een winkel waar Truus een hippy rok past en koopt. Na enige tijd te hebben gewandeld gaat het terug naar de auto waar we vlakbij nog een arrestatie zo maar langs de straat zien. Over de kustweg gaat het verder naar Santa Monica voor de volgende bestemming: Hollywood. Op de kaart niet zo ver maar in het drukke verkeer duurt het even voordat we voorbij Beverly Hills op de Sunset Strip komen. Op de trottoirs de sterren van de sterren, eigenlijk allemaal niet zo bijzonder. |
|
![]() Venice Beach |
![]() |
![]() Santa Monica |
![]() Beverly Hills |
![]() Walk of Fame |
![]() |
naar huisGoed uitgerust wordt er getankt en waarna vlakbij de benzineslurper weer wordt ingeleverd. Jules is er niet bij want hij heeft helaas veel last van zijn rug. We worden weer keurig bij het hotel afgeleverd. Tegen de middag betalen we de rekening voor de ontbijten, terwijl die toch in de prijs waren inbegrepen (werk voor thuis) en stappen in de shuttlebus naar het vliegveld vlakbij. Dit bestaat uit aparte terminals met maar weinig voorzieningen, dus er is niet veel te doen tijdens het wachten. Nogal chaotisch gaan we boarden, we waren tot nu toe altijd een vlekkeloze organisatie gewend. Het is al voorbij 10 uur 's ochtends (thuistijd) voordat de schuiven voor de ramen open gaan en het ontbijt wordt gebracht. Keurig op tijd na 10 1/2 uur vliegen landen we op Schiphol.
reisgenoten, bedankt! |
![]() |